Lastuja on Metsäteollisuus ry:n blogi, jonka tarkoituksena on aktivoida keskustelua metsäteollisuuden merkityksestä Suomen taloudelle ja suomalaiselle hyvinvoinnille.

  • 2.9.2011

Puukauppaa tietoverkossa vai metsänomistajan pirtissä?

Kommentit

2 kommenttia “Puukauppaa tietoverkossa vai metsänomistajan pirtissä?”

  1. veikko hintsanen

    Yhdyn kirjoittajan mielipiteeseen, että

    “Perinteisten toimintamallien päivittäminen nykyaikaan ja uusien toimintamallien tuominen perinteisten rinnalle on puukaupassakin tarpeen. Tärkeintä on saada kysyntä ja tarjonta kohtaamaan markkinoilla ja puu liikkeelle Suomen metsistä.”

    Sähköinen kaupanteko on osa puukauppaa. Puukauppa on kokonaisuudessaan logistinen tapahtuma jossa ostaja puunkäyttäjä päättää missä se käyttää puuta, on avainasemassa. Sinne se puu myös kuljetetaan

    Metsäteollisuus on viimeisen kymmenvuoden aikana siirtänyt omaa teollisuuttaan alueille joista on vesitie yhteys Itämereen.Saimaan ja rannikon alueet

    Selluntuotanto ( ennen vuotta 2000 yhteensä noin 8,5 miljoonaa tonnia/v)lakkautti noin miljoona tonnia tuloksena on että jäljellä oleva noin 7,5 miljoonaa tonnia tehdään lähes 90% paikoissa joista on yhteys itämereen.

    Paperinvalmistuksessa vv 2000-2011 kapasiteetista 1,8 miljoonaa tonnia lakkautettiin josta 1,4 miljoonaa paikoista joista ei ole vesitie yhteyttä itämereen.

    Suomen valtio teki vuonna 2008 niin liikennepoliittisen selonteon kuin bioraaka aine poliittiset päätökset.

    Näiden tuloksena luovuttiin sisävesien vesitiekehittämisestä täysin ja annettiin 225 miljoonaa euroa etra rahaa kuorma auto ja rautatie liikennemuotojen kehittämisiin , niin että puukauppa kotimaisuisi.

    Tässä epäonnistuttiin surkeasti niin strategia päätöksenä kun toimittiin eu öliikenne strategiaa vastoin ja jätettiin vesitie liikenne kehittämättä kuin myös kotimaan tavoitteissa saada aikaan lisäkauppaa kotimaan metsistä. Tuloksena saatiin että vuoden 2010 puutuonti kasvoi 60%.

    Eli valtion tulisi saada aikaan myös täysin uusi ympäivuotisiin vesitie kuljetuksiiin perustuva koko maata kattava logistinen järjestelmä mikäli tahdotaan kehittää metsäteollisuuden ajamaa trendiä jossa vesitie kuljetuksen piirissä olevia sellu ja paperitehtaita sekä vesiteitten varrella olevia energialaitoksia kyetäisiin palvelemaan suomalaisella puuraaka aineella, ulkolaisen puu ja hiili raaka aineen sijaan erityisesti koska kotiamaista raaka ainetta jää tänään yli 100 miljoonaa m3 hakkeeksi muutettuna joka vuosi hyödyntämättä logistiikan puutteiden takia.

    Tämä vastaa lähes 10 miljoonan tonnin ( 1 tonni hfo= 11,5 m3 haketta) raskas poltto-öljy määrää rahalliselta arvoltaan noin 6 miljardia euroa.

  2. Veikko Vitikainen

    Nythän on niin, että Suomi on menossa metsäteollisuuden osalta tilanteeseen jossa mitään kuljetusvälineitä, vähiten uittoja tarvitaa. Logistiikan tarvis Suomen olosuhteissa metsäteollisuuden tarpeiden kehittämiseen on sama kuin lapioisi rahaa Kreikkaan. Kun seuraan liikenteessä rekkojen risukuormien kuljettamisessa, en näe muuta kuin että Suomessa on puu loppumassa.
    Tietysti puun käyttöä energiatarpeisiin olisi lisättävä. Mutta ne valtavat puumäärät, jotka mätänevät metsiin koivikoiden ja vesakoiden raivauksien yhteydessä, on valtava energiapuun tuhlaus.

Jätä kommentti