Lastuja on Metsäteollisuus ry:n blogi, jonka tarkoituksena on aktivoida keskustelua metsäteollisuuden merkityksestä Suomen taloudelle ja suomalaiselle hyvinvoinnille.

  • 25.8.2016

Niukkuutta on jaettava järkevästi

Kommentit

7 kommenttia “Niukkuutta on jaettava järkevästi”

  1. Heikki Laine

    Missä viipyvät hallituksen normitalkoot? Erilaiset säädökset ja niitä uskollisesti noudattava kansa on halvaannuttanut Suomen. Sen sijaan, että säädöksiä purettaisiin esim. erilaisia rakentamiseen liittyviä säädöksiä on vain kiristetty. Veroja on jatkuvasti kiristetty ja niitä on lisäksi siirretty kuntien nyhdettäväksi esim. kiinteistöveroina ja lisäksi kulutusveroiksi (esim. sähkönsiirtovero). Nämä verot ovat suoria veroja ja yhdessä muun verotuksen kiristymisen kanssa Suomen veroaste on noussut tähtitieteelliseksi.
    Kuitenkin erilaisia (mm. tuulivoimaloille) yritystukia vain kasvatetaan. Asuntolainojen korkovähennys siirtyy käytännössä pankkien ja gryndereiden taskuun korkeampien asuntojen hintojen muodossa, joten tämän verohuojennuksen voisi kiireesti poistaa.

  2. Jukka Lampinen

    Elämiseen tarvitaan tietty vähimmäis rahamäärä se lienee selvä fakta,
    pääkaupunkiseudulla tämä on suuri ongelma.
    Sosiaalituella elää mutta palkalla ei, eiköhän se ainoa ratkaisu ole palkan nostaminen jotta olisi kannustin työntekoon.
    Sillä sosiaaliturvaa, ei voi laskea alle elämisen tason.
    Vuokrien laskeminen olisi kyllä yksi tapa, mutta sekin on hyvin vaikea ongelma.
    Tieytty määrä työpaikkoja on jatkuvassa kierossa, mitään uusia töitä ei oikeastaan ole edes tarjolla.
    Tämä kannustin höpinä, on oikeastaa eliitin sairasta fasismia.
    Niin ja veroja pitää tietenkin korottaa, että kaikki metsäteollisuuden tuet saadaan maksettua, lisättynä vielä metsäomistajien tuilla.
    Olette te varsinaisia neroja.

  3. keijo

    Tehdäänpä ensin Hallituksen/Eduskunnan menoista täysin julkiset ja yksilöidään kaikki “edustuskulut”.
    Tämän lisäksi 5% kiristys jota myös työläisille kaavailtiin, vähintään samansuuruisena myös eduskunnan palkkoihin, palkkioihin ja muihin kyseenalaisiin etuisuuksiin.

    Aika kummaa kun aina työläisiltä viedään, mutta jotenkin on vaan varaa korottaa eduskunnan kuluja

  4. Irja Röntynen

    Riikka Pakarinen: Blogisi ovat ssinä määrin mielenkiintoisia, että voisitko laittaa alle f merkin ja jos mahdollista kirjekuoren.
    Jakaisin mielelläni kirjoituksiasi!

  5. Anneli Immonen

    Ei näytä siltä että työllisyyttä saataisiin paremmaksi. Mikään ei tällä menolla kannata. Kiinteistöveroja tullaan nostamaan ja kaikenlaisia kuluja lisää keksitään. Lisäksi työntekijöitä sesonkiaikana ei saa kun esim. siivoustyö ei ole mukavaa. Ei kannata muka lähteä lyhytaikaisiin töihin. Me yrittäjät uuvumme työnpaljouteen. Ei kannata enää investoida,paljon pitäisi asioiden muuttua. Suomessa ei myöskään arvosteta pienyrittäjiä,ollaan ihan koiran asemassa.

  6. veikko hintsanen

    Metsäteollisuus puhuu niukkuudesta.

    Kuitenkin heidän lobbaamansa (ktm 16/2007 sivu 24 ) ja vuonna 2007 alkanut liikenneinfran kehittäminen tavoitteellisesti yhä jatkuu ja voi hyvin nyt ensi vuonna se saa yli 400 miljoonaa enemmän mitä viime vuonna,mikäli liikenneviraston (pääjohtajana entinen metsäteollisuuden logistiikan päälobbari Antti Vehviläinen ) ja LVM:n yhteiset tavoitteet hyväksytään

    Käytännössä em tarkoittaa kokonaisvaltaisen liikenteen ja logistiikan tutkimisen typistämistä pelkkään maantie ja raideliikenteeseen ) jolla tuotetaan ns Suomi on saari liikennelogistiikka Suomeen ja se saa edelleen erityiskohtelun myös muuten niukkoina aikoina.

    Vuonna 2012 hyväksyttiin edellisvuonna 2011 sovitun EU liikennestrategian vastainen kehittämislinja Suomeen, juuri palvelemaan metsäteollisuuden infra tarpeita niin ettei em vuonna 2007 todettu metsäteollisuuden kartelli – puunhankinta häiriydy .

    Ongelmana on että tällä mallilla on menetetty logistinen kilpailukyky ; jopa UPM:n mukaan noin 60 euron erolla kilpailijoihin. Tämä 60 euroa merkitsee ,mikäli kaikilla Suomen tuojilla ja viejillä on sama logistiikka vaje noin 6 miljardin (vienti ja tuonti yhteeensä noin 100 miljoonaa tonnia /vuosi) kilpailukykymenetystä teollisuudelle ja kaupalle.

    Eli kuka ja kellä on kanttia muuttaa virheellistä ei kestävän kehityksen mukaista liikenteen kehittämismalliamme EU liikennestrategian mukaiseksi , sellaiseksi jossa valmistauduttaisiin 2050 jälkeiseen toimintaan yhteisesti sovitulla tavalla tehokkaasti ja energiaystävällisesti ilmasto päästöjä pienentäen . Nyt sitä emme valitettavasti tällä liikennepolitiikalla tee….

  7. Charles

    Howdy very nice web site!! Guy .. Excellent .. Superb .. I’ll bookmark your web site and take the feeds additionallyI am glad to search out so many helpful info here in the put up, we want develop more techniques in this regard, thanks for sharing.

Jätä kommentti