Lastuja on Metsäteollisuus ry:n blogi, jonka tarkoituksena on aktivoida keskustelua metsäteollisuuden merkityksestä Suomen taloudelle ja suomalaiselle hyvinvoinnille.

  • 30.8.2012

Budjettiriihi lykkäsi välttämättömiä rikkipäätöksiä

Kommentit

18 kommenttia “Budjettiriihi lykkäsi välttämättömiä rikkipäätöksiä”

  1. Aurinko laskee

    Eipä Metsäteollisuuden suunnalta juuri ole investointeja viime vuosina näkynyt muutenkaan joten niiden tyrehtymisellä pelottelu on aivan tyhjänpäiväistä.

  2. veikko hintsanen

    ” Lisäksi väylämaksuista tulee luopua ja dieselveron palautusjärjestelmä on otettava käyttöön mahdollisimman nopeasti.”

    Miten tämä sopii eu:n liikennepoliittiseen strategiaan jossa kuorma auto liikennettä tulee siirtää vesi ja raideliikenteeseen. Kun itse kysyy ja vastaa niin ei tule ongelmia. Ei mitenkään.

    Mutta kysymys : Mitä on tehty, että suorayhteyksiä LNG laivoilla mahdollistettaisiin Järvi Suomen alueelta tärkeille keski euroopan sisäaluelille. jää.

    Sinne ja sieltä kuljetukset tapahtuvat nyt jopa niin että Suomessa kuorma autolla ja Junalla etelä Suomen satamiin/satamista,joista/jonne rollarilla Rotterdamiin ja sieltä edelleen junalla tai sisävesilaivalla keski eurooppaan.

    Tästä ja raaka aine kuljetusten vesille siirtämisestä löytyy ne suuremmat säästöt mitä rikkirikkidirektiivi vie.

    Olen käytettävissä lisäkonsultaatioihin . Laskelmat ja selkeät suunniitelmat ovat metsäteollisuuden ja valtion tiedossa olleet jo vuodesta 2007 . Toteuttamistahtotila puuttuu.

    Ihmettelen kovasti että miksi valtio ja metsäteollisuus molemmat tahtovat pitää kuorma autoliikenne yllä vastoin ilmasto ja energiapoliittisia tavoitteita ja logistisia taloudellisuuslaskelmia ja yhdessä sovittuja eu strategioita.

  3. veikko hintsanen

    Hallituksen on nopeasti valmisteltava laajempi toimenpidekokonaisuus, sillä vallitseva epävarmuus uhkaa hyydyttää teollisuuden investoinnit Suomeen.

    Se laajempi kokonaisuus löytyy eu:n liikennepoliittisesta strategiasta ja sen toteuttamisen aloittamisesta vihdoin Suomessakin.

    http://ec.europa.eu/transport/strategies/2011_white_paper_en.htm

  4. Suomi on suossa - ja pysyy

    Tämä ei koske vain vientiteollisuusyrityksiä, jotka joutuvat käyttämään merikuljetuksia. Kasvava kaivannaistoiminta on uhattuna. Tästä jotkut tietysti iloitsevat. On myös muistettava, että osa raaka-aineistakin tulee meritse. Lisäksi edelleen on, tosin nyt jo hiipuvaa transitoliikennettä. Näillä näkymin rikkirajoitukset voivat aiheuttaa huomattavan suurta vahinkoa Suomen taloudelle. Suuri osa teollisen tuotannon siirtämisestä pois Suomesta tulee olemaan peruuttamatonta. Esimerkiksi Kotkan-Haminan satamat tullevat hiljenemään lähes lopullisesti.

  5. Rauno Eliander

    Jos Suomen talous on kiinni rikkirajoituksista ja metsäteollisuuden ensimmäinen huoli on tämä, niin lienee parasta pistää lappu luukulle. Satu Hassilta voisi kysyä, onko hän nyt tyytyväinen. Suomen murheet ovat kuitenkin toisaalla: Jatkuva yli varojen eläminen ja saamaton hallitus, joka kehuskelee omahyväisesti vastuunkannollaan. Tosiasiassa Suomen taloudellinen toimeliaisuus on vuoden 2007 tasolla.

  6. Omat syö Suomea kotimaassa ja Brysselissä

    Tämä on tiedetty jo 5 v sitten ,silloin ei ketään herännyt jne… Turha kitistä kun on jo löysät housuissa,pitäs vaihtaa koko valitava ämmä lauma.Miedän kaikki mepit ovat oleet tietoisia miten tämä rikkidirektiivi etenee,kun hölmöläiset on käsi pystyssä ensimmäisenä ja miten se tulee veientiteolisuuteen vaikutamaan.Typerää on huudella kun asialle on nuijaa kopautettu ,nämä pitää hoitaa ennakkoon.

  7. Jarmo Lauros

    Suomessa tänään emme tarvitse eutanasiaa, kun itse itsemme tapamme.
    Tapamme itsemme rikkipäästödirektiivein, joita muut eivät noudata koska direktiivit ovat neuvoantavia muualla paitsi Suomessa tiukasti lakisääteisiä.
    Nyt jo maarahdit dieselveroin on siirtymässä ulkomaalaisille. Pitääkö laivojen kotimaatkin olla jostain muualta?
    Voi että, ihan pikkuisen vituttaa.

  8. Juhani Saarinen

    Hölmölässä on kaikenkarvaista väkeä, esim Satu Hassi joka yrittää lopettaa kaiken teollisen toiminnan Suomesta, entinen vähemmistö kommunisti iskee oikein olan takaa, esittäen mukamas vihreitä arvoja höpön höpön nämä sadun jutut.

  9. Martti Santala

    Näyttää siis pahasti siltä että rikkidirektiivin kompensaatiokulut menevät veronmaksajan piikkiin verojen ja maksujen korotusten myötä.Näyttää myös siltä,että suomalaiset mepit ovat todella ääliöitä hyväksyessään äänestyksissä tämänkaltaiset esitykset.Kehoittaisin lajitovereita kansalaisia huomioimaan seikan seuraavassa EU vaalissa.Nykyiset tumpelot pois ja järkeä tilalle.Etenkin vihreä ideologia vaikuttaa kallilta mallilta veronmaksajalle.

  10. veikko hintsanen

    jarmo

    muisteleppa miten meidän vesiliikenne klusteri kehittyi ja miten se “särjettiin”:

    metsäteollisuuden vienti-sotakorvaukset-telakkateollisuus-rautaruukki-finnlines olivat käytännössä kaikki saman valtiojohdon alla. hyvävelijärjestelmällä ja Urkin poliittisella hyväksynnällä voitiin saada suomi pelittämään, silloin kun me oltiin nuoria Nyt samaa oli hieman Nokiassa Ahon ja Lipposen aikaan.

    Koiviston aikana hajotettiin em. järjestelmä. Alkaen metsäteollisuudesta joka antoi laivansa pois ja alkoi tilata kuljetuksia ulkomailta Finnlinesin ja FÅAN sijaan.

    Samalla heitettiin lapsiveden mukana telakkateollisuuden ja sisävesiliikenteen (mm Savonlinnan telakka) meriliikenteen telakkateollisuutta yritettiin pelastaa valtavilla tuilla aina 2010 luvulle asti vanhasta hyvä veli muistista , vaikka se oli jo siirtynyt ulkomaiseen omistukseen.

    Samoin Ruukki ei enää toimittanut samassa mittakaavassa rautaa telakoille, kun ei ollut kotimaista intressiä .

    Finnlines myytin italiaan.

    Italiasta tilaa nyt jopa armeija laivoja ja VR junia. Olisikohan “Berluskonin enkelit” olleet asiassa. Tosin VR:n johto erosi kun ei saanut tilata enää uusia junia sopimansa mukaan Italiasta. Missä mättää-…

    Saimaan kanava rakennettiin Urkin aikana. Sen jälkeen on kehitys ajanut niin toimivuudessa kuin koossa ohi Saimaan kanavan.

    Valtiolta ei riitä mielenkiintoa kehittää uuden tämän sukupolven kanavaa ja sitä kautta metsäteollisuuden kuljetuksia, vaan pitäytyy Saimaan kanavaan minkä kuljetukset on annettu suosiolla 12500 eurooppalaisen sisävesilaivan markkinoille.

    meillä on yksi sisävesirahtilaiva, tietojeni mukaan tällä hetkellä.

    lisää uuden sukupolven laivoja tarvittaisiin pikaisesti mikäli tahdotaan vastata eu:ssa hyväksyttyyn liikennestrategiaan jonka yksi peruskulmakivistä on sisävesiliikenteen kaikenpuolinen kehittäminen mikä taas on valitettavasti unohtunut täysin, eikä vähiten metsäteollisuuden sisäisesti ristiriitaisten intressien takia.

  11. Jarmo Lauros

    Muutetaan Veikko, Pariisiin.

  12. Ville

    Teollisuuden tyhjää narinaa, aina kun tulee parannuksia se maksaa aina liikaa. Tulee maatalous mieleen, hekin valittavat aina.

  13. Sellaista

    En tiedä mistä näköalatoimistosta näitä juttuja kirjoitetaan, mutta itse olen näitä metsäteollisuuden investointeja ollut oikeasti tekemässä ja tiedän tasan tarkkaan, että metsäteollisuuden investoinnit ovat olleet hyvin vaatimattomia jo vuosien ajan.

    Se että vähärikkinen polttoaine on “käytännössä ainoa vaihtoehto” johtuu siitä, että mitään ratkaisua ei ole edes kovin tosissaan yritetty kehittää. Sopii hyvin metsäteollisuuden nykyiseen tapaan toimia. Ilmeisesti lasketaan sen varaan, että joku subventio saadaan mutta täytyy sanoa, että hallituksen linja on täsmälleen oikea ja kohdistuu oikeaan asiaan eli paremman teknologian kehittämiseen.

  14. veikko hintsanen

    Hei “Sellaista” nimimerkki:

    Yhteiskunnalla on suuri hössötys ja näennäistoiminta erityisesti metsäklusterin osalta käynnissä innovaatioiden metsästyksestä.

    Ongelmana hallituksella, eduskunnalla ja valtion teollisuuden tukiklusterilla, näyttää olevan se, että mihinkään muuhun innvoaatioon kuin metsäteollisuuden omasta piiristä tulevaan ei uskota.

    Aivan sama tilanne on telakkateollisuuden innovaatioisaa. Niitä on mutta on turha niitä metsästää ilman STX-Wärtsilä-Kone -Rautaruukki ryhmän tukea.
    Viimeistään kotimaisissa rahoitusneuvotteluissa viimeistään kysytään : hyväksyykö nämä yhtiöt uuden innovaation markkinoille tulon.

    Samat suuret toimijat tai niiden hyväksymät hankkeet ja yritykset ovat saaneet kaikki valtion suuremmat kehittämisrahat viime vuosikymmenien aikana.

    Se tuli eilen aika selvästi esitettyä ykkökanavalla. Eli käytännössä kaikki isommat hankkeet ministeriöt syöttävät ELY keskuksille etukäteen ,ikäänkuin ne tulisivat alhaalta ylöspäin. Mikäli hanke tulee alhaalta kentältä, ilman poliittista hyväksyntää , sillä ei ole mahdollisuuksia menestyä, vaikka sillä toteutettaisiin EU:ssa hyväksyttyjä strategioita.

    Esimerkki tästä_:

    Vuodesta 2007 on ollut VTT:n vuonna 2009 kestävän kehityksen mukaiseksi toteama, uudeksi vesitielogistiseksi järjestelmäksi innovatiiviseen ultra keveään ympärivuotisesti(siis jäänmurto teknologia mukana – mikä on kehitetty STX Aker-ryhmän ulkopuolella) kulkevaan laivaan perustuva hanke, johon VTT on suositellut tukea, virellä.

    EU on suositellut siihen järjestettäväksi rahoitusta ja tukea.

    Valtio on sen (metsäteollisuuden painostuksesta) tyrmännyt jatkuvasti. Hyvin ilmeisesti eräs KTM:n aikainen tutkimusraportti takaraivossaan, jossa todetaan että: ” metsäteollisuuden suurin uhka on se että hankintaketjuun tulee klusterin ulkopuolisia toimijoita” .

    Tämä tulee mieleen ensimmäisenä kun ajattelee jälkikäteen mm Jyväskylän energian miljoonien m3 aietta kuljettaa bio raaka ainetta Päijänne – Keitele alueella uuteen bioenergialaitokseen ja sitä miten hanke tyrmättiin ….ja Vapo & muu klusteri voi edelleenkin toimittaa sen hakkeen ja turpeen mikä hiilen lisäpolttoaineena voidaan nyt käyttää, kokonaan sen bioenergian sijaan mitä laivakuljetuksilla olisi kyetty hankkimaan taloudellisen ja ilmastopoliittisten tavoitteiden täyttämiseksi.

    Ultrakevyeen laivaan perustuva vesiteitten kehittämishanke on yhä elossa ainoastaan siksi sitä voitu edelleen kehittää saksalaisella eu-tuella.

    Saa nähdä saadaanko valtio mukaan nyt kun ultrakevyt laiva ideaa yritetään soveltaa toiseen , uuteen , volyymi vienti toimialaan Suomessa jossa vastustajat ovat useata luokkaa kevyempää sarjaa..

    siinä ” Sellaista ” nimimerkille tiedoksesi yksi nykyisen “eläkeläisen” näköala terassi vuodesta 2007.

  15. Jarmo Lauros

    Jatkuvan tulivuoritoiminnan rinnalla laivojen rikkipäästöillä on sama vaikutus kuten pierullani joka tuhoaa otsonikerrosta ja Hassin mielenrauhaa.

  16. Antro Säilä

    Suomalaisella metsäteollisuudella on edessään loistava tulevaisuus, jos vain annamme sille mahdollisuuden. Raaka-aine eli puu on kestävästi tuotettua, tehtaat eivät saastuta ympäristöään, tuotteisiin varastoituu hiiltä ja ne voidaan elinkaarensa päätteeksi käyttää energian tuotannon raaka-aineeksi.

    Metsäteollisuus myös uusiutuu koko ajan, josta todisteena mm. UPM:n biodieselinvestointi Lappeenrantaan. On kuitenkin selvää, että teollisuus, jota on rakennettu 13 vuotta ei uusiudu hetkessä vaan sille pitää antaa aikaa.

    Olisi kansallinen katastrofi antaa suomalaisen metsäteollisuuden tuhoutua epäreilun sääntelyn vuoksi. Samalla menettäisimme 56000 suoraa työpaikkaa ja miljardien vientitulot. Millä me sellaisessa tilanteessa maksamme julkiset palvelumme jo otetuista veloista puhumattakaan!

  17. veikko hintsanen

    Hyvä Antro

    Mielestäni kysymys ei ole siitä etteikö kaikki haluaisi metsäteollisuutta kehitettävän. Kysymys on siitä miten sitä kehitetään.

    Kehitetäänkö ja halutaanko sitä kehitettävän metsäteollisuuden haluamalla kartellipolitiikan avulla, jota se on soveltanut raaka aine hankintaan , yleisellä valtion tuki politiikalla jolla se on niin jatkanut purkamattoman ja oikeudessa tuomitun kartellille vuosikymmeniä rakennetun infran käyttöä käytännössä ja edelleen haluaa jatkaa sitä ja sen kehittämistä eu liikennestrategian vastaisesti kehittämällä yksipuolisesti kuorma auto liikennettä, vai valtion annetaanko tuki myös sellaisille toimenpiteille, joilla kartelli-infra hajoaa( mm Jyväskylän yritykset vesitie-infran rakentamiseksi) ja sen raaka aine hankinnan infraa kehitettäisiinkin maassamme myös viimeisen teknologian mukaan (mm VTT raportti 37/37/2009) kestävän kehityksen ja eu liikenne strategian mukaisesti ja tuettaisiin uuden logistisen vesitie infran kehittämistä , jolla mahdollistettaisiin myös uuden älyliikenteen avulla vienti- ja tuonti teollisuuden ja kaupan suorakuljetukset vesiteillä keski euroopan markkinoille rannikoiden piensatamista(tehtaitten omista satamista) ja koko Järvi Suomesta. (vrt mm lentoliikenteen infran kehittäminensuorat liikennemahdollisuudet muualtakin kuin Helsingistä)

  18. Terveisin Metsänomistaja

    Rikkipisupesu direktiivi

    Päätöksen/direktiivin järjettömyydestä päätellen vihreät idealistit on vetänyt hasista, onhan heidän kolleegat Suomessa vaatineet ihan vihreän puolueen voimin laillistamaan ruohon eli marihuanan/kannabiksenkin joten, ei selvänä oleva olis ikinä tämmöseen typeryyteen mennyt joissain Brysselin EUROPOKERiTOURISSA nimeltä eurööpänpärlamentti!
    Aikamoisia tötsyjä on pirskeissä vedetty näemmä, ei tätä muuten voi todeksi uskoa tapahtuneen…:)

Jätä kommentti