Lastuja on Metsäteollisuus ry:n blogi, jonka tarkoituksena on aktivoida keskustelua metsäteollisuuden merkityksestä Suomen taloudelle ja suomalaiselle hyvinvoinnille.

  • 29.11.2016

Miltä näyttää paperiteollisuuden tulevaisuus 2050?

Kommentit

2 kommenttia “Miltä näyttää paperiteollisuuden tulevaisuus 2050?”

  1. Jari

    Paperiteollisuuden tärkeimmät vientituotteet ovat olleet samoja jo monien vuosikymmenten ajan. Jalostusarvoa ja arvonlisäystä suhteessa raaka-aineeseen ei mielestäni ole saatu kasvatettua ajan myötä. “Innovaatioissa ja tutkimuksessa tulevaisuus” ei saisi jäädä korulauseiden tasolle. Pelkkä “Bio” etuliitteen käyttö ei enää riitä.
    Paperi- ja metsäteollisuuden olisi myös kiinnitettävä huomio aineettomien luonnonvarojen merkitykseen. Lisääntyvät hakkuut vaikuttavat maisemaan, luonnon kokemiseen ja ekosysteemipalveluihin, pelkästään vähähiilisyys ja uusiutuvat tuotteet eivät riitä tulevaisuuden yhteiskunnalle.

  2. Veikko Hintsanen

    Ei tuotteet yksin tee ympäristöystävällisyyttä . Vaan yhtä tärkeää on myös se miten kokonaislogistiikka on hoidettu meillä; EU toiseksi vesiväylä rikkaassa maassa .

    Kysyisinkin että minkalaisia tutkimuksia ja vertailuja metsäteollisuus on tehnyt ja aikoo tehdä Suomen osalta toteuttaakseen EU liikennestrategian ja kestävän kehityksen mukaisia maantieliikenteen volyymisiirtoja vesiliikenteen piiriin.

    Vastaukseksi ei mielestäni riitä pelkät kuorma auto liikenteen akselikokojen kasvattamiset . Koska EU edellyttää myös vaihtoehtojen käyttöönottoa ,vedoten omiin tutkimuksiinsa ja yhteisesti jo vuonna 2011 sovittuun strategiaan jota en ole vielä huomannut Suomessa otetun vakavaan pohdintaa tai keskusteluun.

    Ranskassahan mm UPM aloitti jo vuonna 2008 maantieliikenne volyymien siirron vesiliikenteeseen korvaamalla ensimmäisen kuorma auto kuljetusmatkan sisävesilaivalla.

    Muistin virkistämiseksi : Liikenneviraston tietojen mukaan meillähän on noin “reservissä ” noin 12500 km Sisävesiväyliä sellaisilla syväyksillä, joilla kaupallinen ympärivuotinen vesiliikenne olisi mahdollista uusinnovatiivisten laivojen kanssa.

    Aiheen luulisi kiinnostavan, erityisesti nyt , kun akkuteollisuuden kehittyminen näyttää jo seuraavan vuosikymmenen aikana olevan sellainen, että sisävesi laivamoottorikoon tehot ( jopa 2000kw-akselitehot ) voidaan jo sisävesi yhteyksissä hoitaa sähkömoottoreilla.

Jätä kommentti