Lastuja on Metsäteollisuus ry:n blogi, jonka tarkoituksena on aktivoida keskustelua metsäteollisuuden merkityksestä Suomen taloudelle ja suomalaiselle hyvinvoinnille.

  • 2.4.2015

Kuka voittaa logistisen maaottelun?

Kommentit

3 kommenttia “Kuka voittaa logistisen maaottelun?”

  1. Paavo Liestalo

    Anu on oikeassa, mutta muistetaanpa, että sama ongelma koskee kaikkea vientipotentiaalia omaavaa teollisuutta, joka ei sijaitse vaikkapa Hangon satamassa.
    Rikkidirektiivi nyt valitettavasti haittaa kaikkia.
    Se, että valtiovalta ei pyri kilpailuhaittojen minimointiin maassa, joka elää viennistä, mutta sijaitsee syrjässä markkinoista, on vähintäänkin outoa.
    Poliitikot ovat ilmeisesti laskeneet liikaa Pietarin markkinoiden varaan – valitettavasti.

  2. veikko hintsanen

    Paavo

    Rikkidirektiivi oli taas aivan oma lukunsa . Siinä metsäteollisuus ja EK yhdessä saivat kansakunnan paniikin partaalle ilmoittaessaan että rikkidirektiivin aiheuttamat kustannukset ovat noin 1,5 miljardia.

    Sen perusteella Huom ! ei aloitetettu toimenpiteitä vesiliikenteen kehittämiseksi vaan aloitettiin systemaattinen kuorma autojen koon kasvattaminen, mitä yhä jatketaan. Tuloksena maassamme edellä kuvattu kustannusten osalta logistinen katastrofi .

    Kuorma auto liikenteen kasvuun perustuva logistiikka muutos oli sinänsä sellaisenaan, ilman volyymien sovittuja siirtoja raide ja vesiliikenteen piiriin täysin kestävän kehityksen, ilmastotavoitteiden ja taloudellisen logistiikan kehittämis toimenpiteitten vastaista.

    Etemmikin kun mm LVM pari vuotta myöhemmin tehdyt viralliset laskelmat (löytyy LVM:n nettisivuilta) toteavat että noin 200 miljoonen euron rikinpoistoinvestointien jälkeen kustannukset Suomen viennille ja tuonnille rikkidirektiivin johdosta ovat noin 40 miljoonaa euroa/vuosi.

  3. Teppo Vanamo

    Tällä periaatteella Sotekin on helppo laittaa kuntoon, laitetaan terveydenhuollon infra kuntoon ja tehdään päätöksiä, joilla alennetaan sosiaalipalveluiden ja terveydenhuollon kustannuksia. Aivan samalla tavalla kuin kuljetusten logistiikan kohdalla, voidaan Sotessakin yksinkertaistaa asiat äärimmäisyyksiin, mutta tulos on hyvin todennäköisesti aivan jotain muuta kuin oli tavoitteena. Saattaa käydä niin, että puut ja ihmiset mätänee jo matkalla tavoitteeseen, jonkin huomioimatta jääneen pikkuseikan takia. Logistiikka on aina katkeamaton ketju tapahtumia, on kysymys sitten tavaran, tai ihmisten käsittelystä. Jo yhden pikkuasian meneminen täysin pieleen aiheuttaa logistiikan muuttumisen kaaokseksi.

Jätä kommentti